A healthy disregard for the impossible

Pentru antreprenorii online

Am fost invitat anul acesta la o mulțime de evenimente despre antreprenoriat online. Deja pot zice că aș putea să fac un oarecare clasament al celor mai des discutate topicuri, pentru că, într-un fel, discuțiile la aceste evenimente tind să se îndrepte în aceeași direcție. Cu siguranță mulți dintre voi ați observat asta. În România am sesizat două tabere: antreprenorii, care zic că nu există bani și investitorii, care zic că nu există proiecte. Personal țin partea investitorilor, pentru că bani sunt. N-a fost niciodată problema de bani. Chiar și în vremuri grele, cum se anunță acum, bani există.

Antreprenorii online sunt de obicei tineri plini de idei și entuziasm. Au o idee foarte “mișto”, care e “garantat 100%” că va avea succes. Aici intervine însă o problemă: se întâmplă ca în multe cazuri succesul pentru ei să însemne “chestii cool” pe care site-ul le știe face, adica “features”. Ceea înseamnă un pas greșit în abordare. Investitorii nu se uită după features. E ultimul lucru la care se uită. Nu o să îți dea niciodată bani pentru că ai chestii cool pe site. Dacă vroiau chestii cool, angajau o firmă de web design care să le facă un site cool, nu?

Punând accentul pe features, se scapă din vedere lucruri mai importante: cine îți e consumatorul? Există o piață? E piața destul de mare? E nevoie de proiectul tău? Cum te diferențiezi? Două-trei funcționalități în plus nu înseamnă diferențiere. Dacă te poți identifica altfel în mintea consumatorului, dacă poți atrage o cotă de piață consistentă prin plus valoare, atunci da. Există loc de proiectul tău.

Există buzzwords de genul “site de nișă”. Toată lumea vrea să facă site-uri de nișă. “O să fie un site de nișă”. Bravo, deci faci un site pentru un segment de piață foarte restrâns. Nișă = puțini clienți și de obicei la fel de puțini bani (asta dacă nu vinzi submarine verzi pentru mamele tinere din Irlanda, or something :D ). Există riscul să realizezi că ai făcut un site care poate fi foarte ușor implementat ca un feature pe un site mare și atunci poate nu ai rezolvat nimic, nu? Exemplu: faci un site cu oferte pentru turiștii care preferă să facă nudism. Te gândești că ai acaparat un segment bine determinat de clienți. Poate fi corect, dar și greșit: un site mare are posibilitatea de a pune un checkbox pe pagina de căutare, care să trieze doar ofertele pentru nudiști, lucru care îți va afecta cu siguranță afacerea.

Al treilea lucru, la fel de important e modelul de business. Pe românește: cum faci bani ca să susții businessul? Ok, ai nevoie de bani pentru a începe sau pentru a-l dezvolta, dar pe termen lung trebuie să ai un plan. Cum îl monetizezi? Ți-ai făcut calculele? Vei face bani destui? Vei putea să te dezvolți pentru a ajunge la un nivel superior? Dacă îți faci calculele corect e posibil să realizezi că nici măcar nu ai nevoie de o investiție.

Nu în ultimul rând, contează echipa. Chiar dacă am lăsat-o pentru final, echipa va fi primul lucru la care se va uita un investitor. O companie nu e făcută de un singur om. Trilulilu nu e Sergiu Biriș și nu o să fie niciodată. Puterea oricărei companii stă în oamenii din spatele ei. Un lider devine lider doar prin efortul echipei de oameni bine pregătiți din jurul său.

Există oameni care au învățat toate lucrurile astea prin trial and error. Există oameni care doar le zic, dar nu le fac. Există oameni care tac și fac. Uneori entuziasmul și ideea sunt totul, însă de cele mai multe ori proiectele de succes vin din partea unor oameni care iau în calcul toate aspectele unui business, care gândesc de zece ori înainte de a face ceva, care fac sacrificii și care muncesc mai mult decât ar putea majoritatea oamenilor să o facă.

————

La NetStart-Up de anul acesta antreprenorii online pot să demonstreze că au proiecte care merită atenție. Participă investitori cunoscuți, care vin cu scopul de a investi într-un proiect românesc cu potențial. Mai multe detalii aici.

6 comentarii la Pentru antreprenorii online

  1. Marți, 18 Noiembrie, 2008 at 4:43 pm | Permalink

    JOSIAN ERIKA ELENY
    Diagnostic: LEUCEMIE LIMFOBLASTICA ACUTA
    Varsta: 2 ani implineste pe 3 decembrie

    Hai sa ajutam aceasta fetita sa traiasca !!!

    Mai multe detalii pe blogul lui CABRAL

  2. Marți, 18 Noiembrie, 2008 at 5:52 pm | Permalink

    Mersi de link. Dar noi mai avem mult pana departe. Ideea e ca drumul conteaza mai mult decat destinatia. E o chestie pe care o stiam de mult dar foarte de curand am inteles-o cu adevarat.

  3. Marți, 18 Noiembrie, 2008 at 9:16 pm | Permalink

    Sergiu, ar fi chiar o idee buna sa discutam despre proiectele de succes din .ro si modul in care reusesc ele sa monetizeze. La o prima reflectie, cred ca le-as putea numara pe degetele de la maini, dar nu pretind ca sunt foarte in tema cu subiectul. Poate altii stiu mai multe si pot sa ne dea exemple demne de un studiu de caz.

  4. Miercuri, 19 Noiembrie, 2008 at 3:09 am | Permalink

    Sergiu, Unii iau chiar bani pe analize ca aceasta :) Excelent rezumat a .ro-ului si a “actorilor” de pe piata (si înca ai fost dragut cu unii, eu as fi si mai critic cu cativa…).

  5. Alina's Gravatar Alina
    Sâmbătă, 22 Noiembrie, 2008 at 3:40 am | Permalink

    Sergiu, eu as fi inceput cu echipa. In ceea ce ma priveste, Trilulilu e Sergiu Biris, desi, de ceva vreme, Trilulilu e si Lorand. :) Nota 10 pentru comentariu.

Trackbacks la Pentru antreprenorii online

  1. Miercuri, 19 Noiembrie, 2008 at 1:42 am

    [...] Sergiu Biriș ne povesteste putin despre antreprenorii online [...]

Leave a Reply

You can use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>