A healthy disregard for the impossible

Cum poate marketingul aduce valoare unui start-up?

Subiectul din titlu e o “temă de casă” primită de la Doru Panaitescu. Cititorii acestui blog pot beneficia de 5% reducere la evenimentul marketing 3.0, o șansă unică de a participa la un training cu prof.Philip Koetler. Lăsați un comentariu mai jos dacă doriți să beneficiați de această reducere.

Am avut ocazia să cunosc mulți oameni aflați la început de drum, cu idei, care mai de care mai îndrăznețe, porniți să creeze proiecte online în speranța că odată lansate vor fi folosite de mii, zeci de mii sau poate chiar milioane de utilizatori. Când te afli la început de drum lucrurile par simple, iar de cele mai multe ori povestea e cam aceeași: avem ideea, dezvoltăm produsul, îl lansăm si îl promovăm cum știm mai bine, în speranța că va prinde.

Cei mai mulți dintre antreprenorii online au background tehnic: sunt fie programatori, fie designeri, fie project manageri dornici să își vadă ideea pusă în practică. În general își adună în jurul lor echipe de oameni la fel de buni tehnic, care să-i ajute să dezvolte cât mai bine și rapid produsul. Până la urmă cel mai important e produsul, așa că toate resursele trebuie să se concentreze pe dezvoltarea lui.

Îi cunosc foarte bine, pentru ca acum câțiva ani eram “de-al lor”: un designer care își dorea foarte mult să lanseze ceva pe cont propriu. Aveam alături de mine o mână de oameni foarte buni la partea tehnică și aveam încredere că putem dezvolta ceva competitiv. Oportunitatea ne era clară, echipa era pregătită, dar parcă totuși ne lipsea ceva. Simțeam că nu e suficient să fim doar buni din punct de vedere tehnic. Știam că putem crea un site bun, cu funcționalități multe, cu design cool, dar de fiecare dată când trăgeam linie ne dădeam seama că toate acestea pot fi oricând realizate de cineva și mai bun decât noi, cu o echipă mai mare și cu buget mai “flexibil”. Băieți isteții fiind, ne-am dat seama că nu ne lipsea orice urmă de plan de marketing.

Așa am dat de Bughi, consultant de marketing, care inevitabil ne-a devenit prieten și parte din echipă. El ne-a forțat să ne punem o mulțime de întrebări: Ce va face produsul? Există o nevoie pentru el? Cine vor fi clienții? De ce l-ar folosi? Cât va costa? Mai sunt alte produse la fel? Cu ce se va diferenția? Putem fi mai buni decât concurența? Cum se va numi produsul? Îl va ține cineva minte atunci când vor exista altele 20 ca el? De ce? Cu ce îl vor asocia utilizatorii? Cum îl vom promova? În esență, Bughi ne-a trecut printr-un curs intensiv de marketing, doar că spre deosebire de școală, aici cu toții eram ochi și urechi.

Eram oarecum surprinși că dincolo de “produs” există o întreagă altă poveste care conținea o mulțime de detalii pe care noi le-am fi putut trece foarte ușor cu vederea. Le-am fi inclus la capitolul “altele”. Are importanță cum se va numi? Are. Are importanță cum îl vei poziționa? Are. Deci cărțile de marketing nu sunt doar bla-bla? Chiar se aplică toate astea? Da, chiar se aplică, iar dacă tu nu le vei lua în considerare, fii sigur că va exista un proiect care se va lansa poate după tine, dar care va pune la fel de multă importanță pe strategia de marketing cât pe cea de dezvoltare. Rezultatul? Tu vei fi cel care pierde.

Bineînțeles, există mai multe întrebări la care ar trebui să ai răspunsuri atunci când vrei să lansezi ceva care să aibă o șansă pe piață, însă adevărul e că majoritatea proiectelor online care se lansează nu se obosesc să răspundă nici măcar la întrebările de bază. Apoi, când analizează unde au greșit, pun eșecul pe seama faptului că un concurent are un buton mai sus sau mai jos; că “ei au design mai mișto”.

Făcând o paralelă cu o altă piață, Coca-Cola și Pepsi vând ambele “apă cu zahăr”, deci produsul poți să zici că în mare e cam același. Legat la ochi, cu greu ai putea face diferența dintre cele două. Au “butoane la fel”, culoarea la fel, însă în capul tău, al consumatorului, dacă ar fi să iei o decizie de achiziție,  îl vei alege pe același de fiecare dată. Te-ai întrebat vreodată de ce? E exact la fel și în online. Trebuie să ai o strategie coerentă de marketing, pentru că locurile 3 și 4 nu există. De foarte multe ori nici locul 2 nu există în mintea ta (vezi Google, Facebook, eBay, Skype, etc.).

Pentru noi, din momentul în care am început să avem răspunsuri la aceste întrebări, senzația de necunoaștere s-a transformat într-un sentiment de încredere în propriile forțe. Totul devenise clar. Stiam că vom construi ceva cu adevărat valoros și că vor fi puțini care să realizeze ceva asemănător cu noi. Uitându-mă în urmă, realizez cât de mult a contat să avem un plan de marketing. Pot zice că a făcut diferența, pentru că suntem încă acolo unde ne-am dorit, dupa 5 ani, adică o eră în termeni online. Privind înainte, răspunsurile la întrebări încep să se schimbe. Parcă îmi vine pofta de reinventare.

8 comentarii la Cum poate marketingul aduce valoare unui start-up?

  1. Vineri, 11 Mai, 2012 at 12:40 pm | Permalink

    Misto articolu, dar as avea o mica mica precizare: e totul posibil de la un anumit nivel in sus si aici ma refer la experienta in business si la capital.

    Daca e sa ma uit inapoi si eu, da, e nevoie, dar judecand dupa termenii de atunci nu era posibil si nici logic.

    Fara capital, orice plan de marketing are o viata scurta pt ca trebuie sa-ti sustii produsul. Fara marketing nu ai produs. Cerc vicios… unii zic ca 60-40% proportie e senatos raport intre marketing si productie (unde merg banii).

    Dat daca ai 1000Euro 60-40 % nu tine. Daca ai 100.000Euro (minim) mai putem discuta.

    My 2 cents :) ( si foarte bine ma pot insela.. e doar o parere la cald )

  2. Vineri, 11 Mai, 2012 at 12:51 pm | Permalink

    @Sergiu: Point taken :) dar.. nivel de experienta ma refer la cat de multe stii legat de cum iti construiesti afacerea. Daca ma uit in urma.. am fost total lipsit de cunostinta. Astea-s toate legate: ai cunostinta, stii ca ai nevoie de oameni foarte buni, fara de care nu poti sa faci ceva maret, ai oameni buni ai pe cine te baza si cand ai pe cine te baza te poti arunca in procesu de creatie. Plus.. ai cunostinta.. stii cand sa faci si cum sa renunti la o bucata din firma. Asta am invatat-o cel mai greu :)

  3. Vineri, 11 Mai, 2012 at 1:03 pm | Permalink

    @Sergiu: :) ) ai vrut sa o scriu mai sus, dar inca nu “ne stim asa bine” :) corect. Apropo de CEO.. CEO.. esti din punctul meu de vedere dupa cativa ani buni.. sau dupa cativa ani buni poti spune ca ai inceput sa vezi cum e sa fii CEO. Asta o zic dupa ce citeam zilele trecute un post pe TC legat de Mark Zuck. cu cartea lui de vizita… “I’m CEO bitch”.

    Dar nu o lungesc. E asa cum ai spus: ca sa stii ca ai nevoie de marketing.. trebuie sa sa-ti spuna cineva si mai mult..sa-ti spuna cum.

  4. Vineri, 11 Mai, 2012 at 4:38 pm | Permalink

    @Sergiu: :) absolut. Da.. stiu titulatura ca am o carte de vizita de-a lui Lorand :) cu marketingu cand era pe la voi :)

  5. Vineri, 11 Mai, 2012 at 5:17 pm | Permalink

    La un moment dat nu era nevoie de “apa cu zahar” pe piata. Dar au facut ei sa aiba toata lumea nevoie.
    Poti sa faci un produs si pentru o piata inexistenta. Trebuie doar sa fii suficient de convingator cand il vinzi :)

Leave a Reply

You can use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>